بازیگر «نجلا»: ضرورتی برای استفاده از بازیگران خارجی با نرخهای نجومی نیست
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۱۳۷۴
بازیگر سریال «نجلا» گفت: با وجود استعدادهای بسیار خوبی که در سینما و تلویزیون ایران داریم بکارگیری بازیگران خارجی با نرخهای نجومی هیچ ضرورتی ندارد.
ابتسام بغلانی بازیگر سریالهای امنیتی سرجوخه و خانه امن به کارگردانی احمد معظمی که به تازگی بازی خود در یک مجموعه نمایش خانگی را نیز شروع کرده در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایران اکونومیست اظهار داشت: قراردادهای چند صد میلیونی با بازیگران خارجی در حالی برای پروژههای سینمایی و تلویزیونی بسته میشود که رقم همین قراردادها برای بازیگرانی که بازی به مراتب بهتر و زیباتری از همین بازیگرهای خارجی دارند حتی گاهی به یک دهم آن نیز نمیرسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بازیگر فیلمهای سینمایی دختر، اپاتان (با نام قبلی بهمنشیر)، لحظه گرگ و میش، حنانه و کودک و فرشته میگوید: به عنوان یک شهرستانی که پس از سالها فعالیت در مناطق محرومی چون خوزستان سالهاست که در سریالها و فیلمهای سینمایی ایفای نقش میکنم بارها شاهد حضور بازیگران عرب از کشورهای دیگر با قراردادهای چند هزار دلاری بودم که مجموع دستمزدهای ما حتی به اندازه یک قرارداد این بازیگران هم نمیشود.
بغلانی که علاوه بر زبان عربی به زبان کردی نیز در سریال آتش در گلستان به کارگردانی پرویز شیخ طادی ایفای نقش کرده، درباره حضور بازیگران زن در سینما و تلویزیون ایران میگوید اهمیتی که هماینک به حضور زنها در این عرصه داده میشود بویژه در نمایش خانگی خیلی بیش از گذشته شده است و این قابل تقدیر است.
بغلانی که علاوه بر سینما و تلویزیون در عرصه بازیگری تئاتر نیز فعالیت میکند و از میان کارهایش میتوان به فیلمتئاتر عند از مطالبه، نمایشهای سانتی متر، نوبت یعنی بعدی و برگشتن اشاره کرد، میگوید برخی از کارگردانها با وعده و وعیدهای بسیاری بازیگران را به پروژهها دعوت میکنند و پس از آنکه فیلمبرداری به پایان رسید در پرداخت دستمزدها بدحسابی میکنند و چه بسیار قراردادهایی که سالهاست هنوز تسویه نشده است.
بغلانی که اجرای هفدهمین جشنواره ملی فتح خرمشهر را نیز برعهده داشت درباره سختی کار در مناطق مربوط به دفاع مقدس با اشاره به سریال نجلا گفت با وجود شرایط سختی که در این پروژهها برای بازیگران داخلی وجود دارد به خاطر عرقی که به عنوان یک جنوبی به سرزمینم دارم و تقدس این مناطق، با عشق و علاقه سر پروژهها حاضر میشوم اما تبعیض در مبلغ قراردادها میان بازیگران داخلی و خارجی که حتی در کشور خودشان سطح آنچنانی هم در سینما و تلویزیون کشورهایشان ندارند بسیار آزاردهنده است.
بغلانی این را هم گفت که نباید استعدادهای شهرستانی را در سینما و تلویزیون نادیده گرفت چرا که همینها در دورانی که سینمای ما در حال پوست اندازی است به عنوان استعدادهای بازیگری به بهترین شکل میتوانند خلأهای موجود را پر کنند.
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: خانه امن دفاع مقدس جواد افشار سینما و تلویزیون پروژه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۱۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نام بازیگر مرد مشهور فرانسوی در سیاهه متجاوزان سینما
آفتابنیوز :
همهچیز از زمانی شروع شد که در اکتبر سال ۲۰۱۷ دو نشریه نیویورکتایمز و نیویورکر گزارش دادند که دهها زن مورد سوءاستفاده جنسی یکی از غولهای هالیوود یعنی هاروی واینستین قرار گرفتهاند. از آنجا بود که دومینوی رسوایی مردانی که از قدرت و شهرت و ثروتشان برای تعرض یا تجاوز به زنان و بعد خفه کردن صدای اعتراض آنها استفاده کرده بودند راه افتاد. زنانی که سالها به سکوت واداشته شده بودند یا هرچه فریاد زده بودند، صدایشان به گوش کسی نرسیده بود، از شجاعت همدیگر نیرو میگرفتند و پا پیش میگذاشتند و زخمهایی را که بر جسم و روحشان وارد آمده بود آشکار میکردند.
بازیگران زن مشهوری، به رغم به خطر افتادن حرفهشان، به افشاگری علیه واینستین دست زدند. دیوار بلند ترس برای قربانیان فروخته ریخته بود و حالا ترس در چشمان متعرضان و متجاوزان دیده میشد. جنبش #من_هم (metoo#)، که پیشتر در سال ۲۰۰۶ در فضای مجازی برای اعتراض به فرهنگ تجاوز، تعرض و سوءاستفاده جنسی راه افتاده بود، بعد از رسوایی واینستین، نیرویی تازه گرفت و زنان بسیاری را از اقصی نقاط دنیا زیر چتر خود متحد کرد. از امریکا تا اروپا، فاصله اقیانوس اطلس به چشمبرهمزدنی طی شد و کابوس رسوایی به قاره سبز رسید.
در چند سال گذشته، برخی از کسانی که در صنعت سینما به تعرض یا تجاوز متهم شده بودند در دادگاه متهم یا تبرئه شدند. برخی دیگر پیش از دادگاه با شاکی/ شاکیان پرونده مصالحه کردند. برخی حرفهشان به آخر رسید و برخی دیگر هرگز زیر بار اتهامات نرفتند و خودشان را از اینگونه انگها مبرا دانستند. هنوز خبرهایی از رسواییهای اخلاقی به صدر خبرها میآید، مثل دیروز که خبر بازداشت ژرار دوپاردیو، بازیگر مشهور فرانسوی، نشان داد که این جنبش تا زمانی که فضای صنعت سینما به جای امنی تبدیل نشود، قصد بازایستادن ندارد.
جنگهای فرانسوی
دوپاردیو ۷۵ ساله که یکی از بازیگران مشهور فرانسه است، در ایستگاه پلیسی در منطقه چهاردهم پاریس به اتهام تجاوز به دو زن، یکی در سال ۲۰۲۱ و دیگری در سال ۲۰۱۴، مورد بازجویی قرار گرفت. اینطور که ایسنا گزارش داده، دوپاردیو در سال ۲۰۲۰ به تجاوز جنسی به شارلوت آرنولد در سال ۲۰۱۸ متهم شد و در ادامه چندین زن دیگر علیه او افشاگری کردند و در نهایت به شهرت دوپاردیو ضربه خورد. در دسامبر گذشته نیز هلن داراس، هنرپیشه فرانسوی، نیز شکایتی را به پلیس ارائه کرد و مدعی شد که دوپاردیو در سال ۲۰۰۷ هنگام فیلمبرداری فیلم «دیسکو» به او تجاوز کرده است. فعالان فمینیست به شدت خواهان پیگیری این اتهامات بدون دخالت شهرت و قدرت دوپاردیو در روند افشای حقیقت هستند. از سوی دیگر، گروهی از هنرمندان از جمله کارلا برونی و شارلوت رمپلینگ از دوپاردیو در برابر این اتهامات دفاع کردند. در میان مدافعان دوپاردیو نام امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، هم که چندی پیش دوپاردیو را بازیگر بزرگی خوانده بود که مایه افتخار فرانسه است، دیده میشود.
دو پرونده قدیمی
هر وقت حرف تجاوز و تعرض و سوءاستفاده جنسی به میان میآید، نامهای رومن پولانسکی، کارگردان لهستانی و وودی آلن، کارگردان و بازیگر امریکایی، مطرح میشود. پولانسکی سالها پیش با دختری نوجوان و زیر سن قانونی در خانه جک نیکلسون، بازیگر افسانهای، رابطه برقرار کرد و بعد از آن برای فرار از مجازات عملش از امریکا گریخت و سالهاست که از این کشور دور است و حتی در اروپا هم از پا گذاشتن به کشورهایی که احتمال میدهد او را به مقامات امریکایی تحویل دهند خودداری میکند. تجاوز به یک نوجوان چیزی نیست که رسانهها به راحتی فراموش کنند و پولانسکی این را به خوبی میداند.
داستان وودی آلن هم بسیار طولانی است. میا فارو، بازیگر «بچه رزمری» و شریک زندگی آلن، در دهه ۱۹۹۰ او را به ارتباط با فرزندخواندهشان متهم کرد. به درستی مشخص نیست که این اتهام چقدر صحت داشت یا چقدر ناروا بود، اما چیزی که مشخص است این است که آلن با دخترخواندهاش ازدواج کرد و در تمام این سالها که همیشه حرف اتهامات او به رسانهها کشیده، با تمام قدرتش زیر بار پذیرش آنها نرفته است. در این سالها بعضی بازیگران زن فیلمهای قبلی آلن مثل کیت وینسلت اعلام کردند که دیگر حاضر به همکاری با او نیستند. بعضی دیگر مثل ال فانینگ که در «یک روز بارانی در نیویورک» با آلن همکاری کرده، گفته این اتفاقات قبل از به دنیا آمدن او رخ داده و او نمیتواند به درستی در این باره قضاوت کند.
نامهای بزرگ، ترسهای بزرگ
نامهایی مثل کوین اسپیسی، داستین هافمن، سیلوستر استالون، استیون سیگال، ازرا میلر، تِنوچ هوئِرتا، جاناتان میجرز، کیسی افلک، جیمز فرانکو، بیل کازبی و لوئیز سی. کی. از جمله مشهورترین افرادی هستند که نامشان در سیاهه رسواییهای جنسی سالهای اخیر ثبت شده. #من_هم (metoo#) شاید جلوی متجاوزان را نگیرد، اما کسی که میخواهد از حدش عدول کند میداند دیگر مثل گذشته در امنیت به سر نمیبرد و باید بهای کاری را که میکند با از دست دادن کار و حرفه و خویشاوندان و اطرافیانش بدهد. زندگی یک متجاوز حالا دیگر بسیار شبیه فیلمی ترسناک است.
منبع: همشهری آنلاین